Det er ingen tvil om at fenomenet fildeling er kommet for å bli. For mange er det uansett vanskelig å vite hva som er ulovlig, og hva man faktisk kan laste ned. Og kan man f.eks brenne en plate og gi den til en venn? Kan man laste ned en CD og så slette filene etterpå? Hvordan funker egentlig iTunes?
Jeg lurer egentlig bare på hva du egentlig vet om fildeling, og har du gjort det selv?
Og spørsmålet alle hater, er man kriminell når man laster ned ulovlig?

12 kommentarer In " Har du noen gang lastet ned ulovlig programvare? "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
oktober 20th 2008 at 12:16 pm
Kopiering er i hvert fall ikke stjeling. Det er nemlig ingenting som forsvinner.
Piratkopiering av spill har vært vanlig helt siden C64-tiden. Spillbransjen har ikke akkurat gått konkurs etter den tid, men har vokst og blitt en industri nesten som filmindustrien. Og dette på tross av at piratkopiering i stor skala har vært helt vanlig.
Det sies at operativsystemet Windows opprinnelig ble svært populært nettopp fordi det var så enkelt å piratkopiere i sin tid. Når folk blir vant til å bruke et program eller OS hjemme, vil det også bli vanligere å bruke de samme programmene i bedriftene og programmene blir nærmest å regne som en standard. Så man kan se på piratkopiering blir ofte en slags uventet markedsføring i praksis. Det samme gjelder spill. Flere får vite om spillet og det blir mer populært, og flere kjøper dermed spillet.
Noe som platebransjen har misforstått totalt, er at de tror antall nedlastninger tilsvarer antall tapte salg. Det er jo riv ruskende galt. De aller fleste som laster ned ville aldri kjøpt platen uansett. Dessuten lurer jeg veldig på hvordan de anslår antall nedlastninger. Antageligvis gjør de bare noen gjetninger og kanskje bruker de noen formler som de har funnet på selv. Det er helt umulig for dem å vite hvor mye som lastes ned.
Når det kommer til kommersiell piratvirksomhet, er jeg mer for at dette kan slås ned på. For eksempel i asiatiske land hvor det trykkes opp masse, masse cd-plater og selges på markedet. Men det er en helt annen sak enn å laste ned noe mp3-filer for eget bruk.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 20th 2008 at 12:25 pm
Særdeles bra innleg må jeg si!
Interessant det du sier om at platebransjen anser antall nedlastninger som tapt salg. Et eksempel er jo den, noe misslykkede, kampanjen “Piracy Kills Music” der det ble annslått at om du laster opp en cd til ett samfunn/torrentside bidrar du til ett tap på 20 milliarder(er usikker på tallet) for platebransjen. Det var kanskje rundt her at seerne mistet troverdigheten til kampanjen.
Men hvordan ser du for deg at fremtiden til plate/spillbransjen vil være? Er dagens modell “udødelig” eller trengs det en løsning?
Tror du de løsningene som i dag blir foreslått er mulige, og hvis ikke, har du noen forslag til noe som kan funke?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 20th 2008 at 12:33 pm
altså —
det er forskjell på ulovlig nedlasting
og ulovlige programmer…
men for å forklare saken slik den egentlig er:
å katalogisere og bruke andres eiendom er like mye å stjele som å laste ned piratvare. De fleste selskaper av typen Microsoft, har stjålet det de selger videre og hevder er sitt!
Drøy påstand?
På ingen måte!!!
Myndighetene er selvsagt korrupt og støtter det som skjer. Ikke bare amerikanske, men også norske.
Skulle man tro det som skjer er riktig, skulle du nå betale MEG for å bruke bokstaver jeg kunne og brukte FØR du var født. Dvs. jeg har skrevet ord og setninger du bruker og dermed ULOVLIG kopierer fra MEG.
Logikken bak det hele er enkelt, du skal betale andre for å gjøre noe som egentlig tilhører alle!!!
Hvordan skal de da få betalt?
De får gjøre noe folk er villig til å betale for. Eksempelvis er Linux utviklet uten at en eneste person har trengt å betale for det!
Hvorfor i svarte skal Microsoft tjene penger???
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 20th 2008 at 12:39 pm
Ja, jeg har lastet ned mye og kostbar programvare uten å betale en flis. Imidlertid har jeg alltid, når jeg har testet programvaren og funnet at den er anvendelig og funksjonell, endt opp med å kjøpe programmene (JBuilder, SQLManager, Sybase etc.) når jeg har brukt disse i inntektsgivende arbeid (ikke studier). Samtidig har jeg anbefalt de samme systemene for oppdragsgiver. Derfor tviler jeg på om f.eks. Borland ser på meg som en tjuv og en kjetring.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 20th 2008 at 1:15 pm
Jeg håper ikke jeg har det, for da er jeg kriminell ja..
Nå laster jeg ikke ned stort, blir bare oppgradering av antivirusprogram og slikt..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 20th 2008 at 2:20 pm
Er det ikke en slags uskreven “regel” at så lenge man ikke tjener penger på det som blir produsert med ulovlig nedlastet programvare er nedlasting “greit”, men at man så skal kjøpe varen så fort man tjener penger på dem?
Virker jo igrunn som om det er det du beskriver:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 20th 2008 at 2:22 pm
Så du ser på ulovlig nedlasting som absolutt kriminelt?
Jeg forstår den godt, men er det kriminelt fordi man “stjeler” en vare, eller fordi man bryter en opphavsrett?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 20th 2008 at 2:31 pm
Det er jo også slik at det i det lange løp er plateselskapene som taper mest på dette. Hvor avhengig er egentlig artistene av ett plateselskap? De store og velletablerte er nok ikke avhengig av ett selskap for å gi ut en plate. Men hva med små talentfulle artister som enda ikke har fått et gjennombrudd? Vil vi se færre av disse artistene som er mindre “kommers” ettersom plateselskapene til slutt ikke vil ha råd til å satse på annet en idolartister, og dermed ta færre “risker”?
Eller er youtube og myspace det som trengs for å bli kjent og få PR?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 20th 2008 at 3:44 pm
Alt man gjør på tross av at det ikke er lov er vel kriminelt. Så lenge man ikke har opphavsrett men likevel forsyner seg må det vel være lovstridig og er det ikke lov så er det ikke lov.
Så da blir det vel det samme som å stjele en vare, skulle jeg tro.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 20th 2008 at 3:51 pm
OK:)
Veldig bra at folk har en mening om temaet.. Jeg er igrunn ikke ute etter å få frem hva jeg mener om det, men syns det er gøy å se hva slags meninger folk har her inne..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 20th 2008 at 3:54 pm
#4.1 aEngedal:
Ja, det er vel det. Men jeg har sett piratsoftware i full drift hos omtrent alle oppdragsgivere jeg har jobbet hos. Jeg stusser imidlertid på enkeltes lettvinte omgang med begrepet “kriminelt” siden jeg mener mye av det som skjer egentlig er å regne som forseelser. Hvis grenen av et epletre henger over gjerdet og jeg tar et eple er jeg ikke kriminell.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 20th 2008 at 4:47 pm
sjalle: mener du at piratsofware er “vanlig” på de fleste arbeidsplasser? Er det da snakk om forskjellige redigeringsprogram og lignende?
Selve debatten om det er kriminelt eller ikke ligger jo nesten død. Noen mener en ting, andre en annen, men det som er sikkert er at advokatene har loven på sin side, så lenge lovverket er som det er nå..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende